معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در نشستی خبری مطرح کرد

همه با هم برای آبادی روستاها | 28هزار روستا خالی از سکنه

 شرایط در روستاهای کشور مناسب نیست، تب مهاجرت از روستاها همچنان داغ است؛ این شرایط سبب شده از 90هزار نقطه آبادی موجود در کشور این روزها دست کم  28 هزار روستا از سکنه خالی باشد، دیروز دبیر شورای عالی جهاد سازندگی نیز به این مساله پرداخت و تاکید کرد مشکلاتی مانند مسائل اقتصادی به مهاجرت روستاییان دامن زده است، چراکه اقتصاد روستا به کشاورزی و آب  گره خورده است.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۷۶

همه با هم برای آبادی روستاها | 28هزار روستا خالی از سکنه

به گزارش جام جم آنلاین، امروز نشست خبری امیرحسین مدنی، ‌ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

بهانه این نشست نیز برگزاری نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی و همچنین افتتاح رویداد ملی همه باهم؛ از جهاد سازندگی تا جهاد پیشرفت و عدالت بود.

 معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار جام جم آنلاین درباره تعداد روستاهای خالی از سکنه کشور عنوان کرد:62 هزار روستای کشور دارای سکنه است و در کشورمان 90هزار نقطه آبادی ثبت شده است.

آن طور که او توضیح داد از این تعداد روستای داری سکنه در کشور 39هزار روستا بیش از 20 خانوار  جمعیت دارد.

عوامل کوچ از روستا

 مسائل مختلفی این روزها دست به دست هم داده است تا مهاجرت از روستاها سرعت بگیرد. درباره  آنچه به خالی از سکنه شدن روستاهای کشور دامن زده است، نیز می‌توان به مواردی مانند مدیریت نامناسب منابع آب، خشکسالی و تغییراقلیم اشاره کرد. برای نمونه روستاهای استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان بیش از دیگر مناطق کشور تحت تاثیر این عوامل قرار دارد. این شرایط زمینه را برای مهاجرت روستاییان فراهم کرده است.

در نشست خبری دیروز مدنی به علت مهاجرت روستاییان نیز پرداخت و از این گفت که قسمتی از عواملی که به مهاجرت روستاییان دامن زده است به مسائل اقتصادی بر می‌گردد، البته مسائل اقتصادی را باید از جنبه‌های مختلف بررسی کرد، چراکه بخشی از این مسائل به سیاست‌های کلان و بخشی به مسائل روستا بر می‌گردد.

آن طور که او توضیح داد در بخش مسائل کلان مساله‌ای که به مهاجرت دامن‌زده این است که سیاست‌های اقتصادی مناسبی در نظر گرفته نشده است. برای نمونه اقتصاد روستا در کشورمان در بیشتر مناطق به کشاورزی و آب گره خورده است.

مدنی به مشکل مدیریت منابع آب در روستاهای کشور نیز اشاره کرد و توضیح داد که قرار است تا پایان امسال مساله تنش‌آبی در 3000 روستای کشور برطرف شود.

به گفته مدنی اکنون حدود 10 هزار روستا در کشور دچار تنش آبی هستند.

 این درحالی است که کارشناسان معتقدند با مشاغل جایگزینی مانند گردشگری و کشت محصولاتی که نیاز زیادی به آب ندارند، می‌توان شرایط روستاهای کشور را بهبود بخشید. برای نمونه این روزها در کشورهای موفق ‌ گردشگری روستا بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

‌معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از مسائل فرهنگی نیز به عنوان عواملی که در مهاجرت از روستا نقش دارند، یاد کرد و گفت: برای رفع این مشکل رسانه‌ها باید به مفاخری که در روستاها زندگی می‌کنند، بیشتر بپردازند. برای نمونه در خارج از کشور مفاخری که در روستاها زندگی می‌کنند سوژه فیلم‌ و سریال‌های زیادی می‌شوند.

 آن طور که مدنی توضیح داد بخش دیگری از مشکل مهاجرت روستاییان به نحوه ارائه خدمات به آنها بر می‌گردد،  چراکه این روزها آنها برای انجام کارهایی مانند ساخت و ساز در روستا باید از نهاد و ارگان‌های مختلفی مجوز بگیرند.

به گفته او این روزها ۷۴ دستگاه به روستاییان خدمات ارائه می‌دهند و در این بین‌‌ ۲۳ دستگاه  به شکل مستقیم فعالیت می‌کنند.

این درحالی است که نبود انسجام و هماهنگی مناسب سبب شده خدمات مناسبی به روستاییان ارائه نشود.‌

‌ او با اشاره به اینکه پهنه بندی محرومیت کشور آخرین بار در  سال  ۱۳۸۸ انجام شده است، تاکید کرد به همین دلیل برای تدوین اطلس محرومیت نیاز است که ‌ اطلاعات در این حوزه ‌جمع آوری و به روز شود‌.

‌ مدنی درباره شرایط‌ زیرساخت‌ها در روستاها نیز عنوان کرد: شرایط زیرساخت‌ها در روستاها مناسب است. برای نمونه روستاهای کشور از لحاظ آب ‌ ۸۵ درصد  از لحاظ طرح هادی ۵۵ درصد، در حوزه برق ۹۵ درصد و در حوزه گاز ۹۲ درصد ‌‌در شرایط مطلوب ‌هستند.

تلاش برای بازگشت زندگی به روستا

همه با هم برای آبادی روستاها | 28هزار روستا خالی از سکنه

 دبیر شورای عالی جهاد سازندگی تاکید کرد که  در شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی برای بهبود شرایط در روستاها تلاش می‌شود.

 به گفته مدنی سیاستگذاری و قوانین، انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌ها، گفتمان سازی و استفاده از ظرفیت‌ نهادهای مردمی ‌ از ماموریت‌های شورای عالی جهاد سازندگی است.

او با اشاره به اینکه در حوزه سیاستگذاری و قوانین ‌ این شورا در واقع به عنوان مترجم سیاست‌ها عمل خواهد کرد، افزود:  توجه به ظرفیت‌های مردمی و ‌ استفاده از این پتانسیل‌ نیز  از دیگر وظایف این شورا است.

 آن طور که او توضیح داد شورای عالی جهاد سازندگی  تلاش می‌کند تا هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌ها افزایش یابد و خدمات مناسب‌تری در اختیار روستاییان قرار گیرد.

معاون توسعه روستای و مناطق محروم کشور درباره  مصوبات شورای عالی جهاد سازندگی نیز گفت: در جلسه شورای عالی جهاد سازندگی هشت مساله راهبردی مورد توجه قرار گرفت و به این ترتیب‌ ۲۴ مصوبه  به تایید رسید که در این بین ۱۳ مصوبه به اشتغال روستایی مربوط می‌شود.

به گفته مدنی نمایندگان نهادهایی مانند ارتش، نیروی انتظامی، سپاه، هلال احمر، بنیاد مسکن، تشکل‌های مردمی و تعدادی از وزارتخانه‌ها ‌ در این شورا عضو هستند.

معاون توسعه روستای و مناطق محروم کشور در پاسخ به این پرسش که  مصوبات شورای عالی  جهاد سازندگی ضمانت اجرایی دارد؟ نیز توضیح داد‌: با توجه به اینکه مصوبات این شورا از سوی رئیس جمهور‌ ابلاغ می‌شود از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار هستند.‌

به گفته  او قرار است تا پایان سال ‌  ۳۰۰ هزار ‌ طرح اشتغال خرد روستایی ‌ در روستاهای کشور اجرا شود.

 پاسخ به سه پرسش تاریخی

همه با هم برای آبادی روستاها | 28هزار روستا خالی از سکنه

در ادامه این نشست مجتبی طالبی، دبیر نخستین رویداد ملی همه با هم  نیز درباره برگزاری این رویداد توضیحاتی ارائه کرد.

آن طور که او توضیح داد با برگزاری این‌ رویداد تلاش خواهد شد تا به سه پرسش تاریخی پاسخ داده شود.‌

طالبی ادامه داد: به این ترتیب مشخص می‌شود در پیش از انقلاب در حوزه محرومیت زدایی در چه نقطه‌ای قرار داشته‌ایم. افزون بر این به این مساله پاسخ خواهیم داد که اکنون از این لحاظ در چه شرایط و مرحله‌ای قرار داریم.

به گفته او در نهایت نیز مشخص خواهد شد که در آینده از لحاظ محرومیت زدایی چه شرایطی خواهیم داشت.

دبیر نخستین رویداد ملی همه با هم عنوان کرد: علاوه بر این با برگزاری این رویداد تلاش شده است تا در قالب یک نمایشگاه ‌محرومیت‌زدایی در روستا در 70 سال گذشته مرور شود‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها